תפיסת החינוך על פי אלפא
אנו חיים בעולם משתנה ודינמי, בו החינוך צריך להסתגל למציאות המשתנה ולאמץ גישות חדשניות לטובת למידה משמעותית ורלוונטית. חדשנות זו באה לידי ביטוי בשילוב טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות בכיתות – כלים דיגיטליים המאפשרים למידה חווייתית, בין-תחומית ומעניינת יותר. אך לא פחות חשוב, חדשנות חינוכית מתבטאת גם בגישות הוראה מגוונות, מבוססות למידת מיומנויות, המעודדות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, שיתוף פעולה ועבודת צוות אצל התלמידים.
החינוך היסודי בפתח תקווה מוביל תפיסת עולם חינוכית המזמנת חדשנות פדגוגית רשתית ופועלת במציאות משתנה ובעלת קודים חדשים.
לפני כארבע שנים אגף החינוך היסודי בפתח תקוה הציג תפיסת החינוך על פי אלפא – הדוגלת בלמידה וצמיחה בגישה אג'ילית ובתהליכים משתפים. גישה זו הלכה והתפתחה כתרבות עירונית בחינוך היסודי, המעודדת צוותים חינוכיים לפרואקטיביות, לחשיבה ביקורתית ולבחירת מקורות השראה לחדשנות. החינוך על פי אלפא מתמקד בשלוש תימות מרכזיות: חינוך מגדל, חדשנות פדגוגית, והוגנות בחינוך. לפני כארבע שנים אגף החינוך היסודי בפתח תקוה הציג תפיסת החינוך על פי אלפא – הדוגלת בלמידה וצמיחה בגישה אג'ילית ובתהליכים משתפים. גישה זו הלכה והתפתחה כתרבות עירונית בחינוך היסודי, המעודדת צוותים חינוכיים לפרואקטיביות, לחשיבה ביקורתית ולבחירת מקורות השראה לחדשנות. החינוך על פי אלפא מתמקד בשלוש תימות מרכזיות: חינוך מגדל, חדשנות פדגוגית, והוגנות בחינוך.
החינוך על פי אלפא מתמקד בשלוש תימות מרכזיות: חינוך מגדל, חדשנות פדגוגית, והוגנות בחינוך.
בני דור האלפא הינם לומדים עצמאיים המודעים לעצמם ליכולות ולרצונות שלהם. בני דור האלפא נולדו למציאות אחרת, מציאות וירטואלית, בה הם חשופים ופתוחים יותר מכל דור אחר למגוון ויזואלי רב תרבותי.
בני דור האלפא הינם בעלי יכולת אדירה לקלוט ולעבד מידע במהירות ובאופן אי פורמלי. דור זה עתיד להיות בעל רמת משכל גבוהה יותר מאשר זו של כלל הדורות הקודמים.
מזה מספר שנים שמערכת החינוך היסודי בפ"ת פועלת לאורה של תפיסת החינוך המגדל החל בהכשרת מנהלים וציוותי חינוך והמשך ברכישת כלים להובלת תהליכים רגשיים-חינוכיים משמעותיים בכיתות. תפיסת "חינוך מגדל" שמה דגש על פיתוח כולל של התלמיד מבחינה קוגניטיבית, רגשית, חברתית ומוסרית. גישה זו רואה בחינוך תהליך המשלב לא רק העברת ידע אקדמי, אלא גם טיפוח מיומנויות חיים, ערכים חיוביים וחוסן נפשי. חינוך מגדל יוצר סביבה לימודית בטוחה, מכילה ומעצימה על בסיס צרכיהם האישיים של הלומדים. המחנך ע"פ תפיסת "החינוך המגדל" הוא מנטור המוביל תהליך של גדילה אנושית-רגשית-ערכית, מעבר להקניית ידע וכישורים לימודיים, מטפח אצל תלמידים ביטחון עצמי, מסוגלות, משמעת עצמית וכלים ללמידה לאורך החיים. לשם כך בבתיה"ס היסודיים בעיר יוצרים סביבה לימודית תומכת, מכבדת וביטחונית, המאפשרת לתלמידים לחקור את עולמם הפנימי ואת יכולותיהם האמיתיות.
המחנכות והמחנכים יוצרים דיונים וסיטואציות המזמנות את התלמידים להתלבט בסוגיות מוסריות, לפתח מצפן ערכי ולגבש עמדות ערכיות מנומקות.
בחינוך היסודי פ"ת אנו מקדמים מערכת חינוך איכותית עשירה ומגוונת הנותנת לכל הילדים הזדמנות למידה שווה. אנו מאמינים כי מערכות החינוך הטובות ביותר הן אלו המשלבות בין הוגנות לאיכות ומספקות לכל הילדים הזדמנויות הוגנות ללמוד ולהתפתח (על פי ה-OECD1) ללא קשר לרקע הכלכלי-חברתי-מגדרי שלהם.
כדי להבטיח הוגנות הלכה למעשה, נקטנו בחינוך היסודי בפתח תקווה צעדים מגוונים. ראשית, פיתחנו והכנסנו תכניות לימודים מגוונות, רלוונטיות ומותאמות תרבותית, אשר ישקפו את המגוון האנושי ללא סטריאוטיפים או דעות קדומות. בנוסף, אנו מקיימים הכשרות מקצועיות למורים בנוגע להוראה הוגנת ומכילה, הכרת צרכים ייחודיים של קבוצות תלמידים שונות, ויישום גישות פדגוגיות רגישות ומונגשות לכלל האוכלוסייה. בנוסף, על מנת לפעול לצמצום פערים בהישגים של לומדים אנו מאפשרים זמן לימוד דיפרנציאלי ללומדים שונים ומגוונים את דרכי ההוראה כדי להתאימן לסגנונות למידה שונים. מערכת החינוך היסודי בפ"ת עובדת בשיתוף פעולה עם חברת Ytek בשיתוף הטכניון לקידום לימודי גיאומטריה בסביבה רובוטית. אנו מפתחים מסלולי האצה לתלמידים מתקדמים במגוון תחומים (מעבר למקצועות הליבה) ולצד זה משקיעים משאבים ייחודיים לתלמידים המוגדרים כתת משיגים, כל אלה כתוכניות תוספתיות מעבר לתוכניות הבית ספריות.
חינוך יסודי פ"ת מוביל את תפיסת "החינוך על פי אלפא".
אלפא היא תפיסת עולם חינוכית הדוגלת בלמידה וצמיחה בגישה אג'ילית ובתהליכים משתפים ומזמנת חדשנות פדגוגית רשתית במציאות משתנה ובעלת קודים חדשים. חדשנות חינוכית, בעולם משתנה ודינמי, הינה מפתח לקידום הצלחת התלמידים. זוהי ההבנה כי החינוך צריך להסתגל למציאות המשתנה ולאמץ גישות חדשניות לטובת למידה משמעותית ורלוונטית. חדשנות זו באה לידי ביטוי בשילוב טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות בכיתות – כלים דיגיטליים המאפשרים למידה חווייתית, בין-תחומית ומעניינת יותר. אך לא פחות חשוב, חדשנות חינוכית מתבטאת גם בגישות הוראה מגוונות, מבוססות למידת מיומנויות, המעודדות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, שיתוף פעולה ועבודת צוות אצל התלמידים. אלפא התפתחה כתרבות עירונית בחינוך היסודי ומעודדת צוותים חינוכיים לפרואקטיביות, לחשיבה ביקורתית ולבחירת מקורות השראה לחדשנות.
"בחינוך על פי אלפא" בתיה"ס בוחרים את האופן בו הם מקדמים את דרכי ההוראה הלמידה המותאמים למאה ה- 21. לאלפא "ערוצי פעולה": אלפא מיזמים, אלפא מו"פ, אלפא מרחבים, קפה אלפא ועוד בכולם מקדמים שיח מקצועי על חדשנות חינוכית הלכה למעשה, תוך עידוד אוטונומיה למנהלות.ים לפתח דרכי הוראה בהן ללומדים יש מרחבי למידה המפתחים לעצמאות ולאופני חשיבה מגוונים.
מזה מספר שנים שמערכת החינוך היסודי בפ"ת פועלת לאורה של תפיסת החינוך המגדל החל בהכשרת מנהלים וציוותי חינוך והמשך ברכישת כלים להובלת תהליכים רגשיים-חינוכיים משמעותיים בכיתות. תפיסת "חינוך מגדל" שמה דגש על פיתוח כולל של התלמיד מבחינה קוגניטיבית, רגשית, חברתית ומוסרית. גישה זו רואה בחינוך תהליך המשלב לא רק העברת ידע אקדמי, אלא גם טיפוח מיומנויות חיים, ערכים חיוביים וחוסן נפשי. חינוך מגדל יוצר סביבה לימודית בטוחה, מכילה ומעצימה על בסיס צרכיהם האישיים של הלומדים. המחנך ע"פ תפיסת "החינוך המגדל" הוא מנטור המוביל תהליך של גדילה אנושית-רגשית-ערכית, מעבר להקניית ידע וכישורים לימודיים, מטפח אצל תלמידים ביטחון עצמי, מסוגלות, משמעת עצמית וכלים ללמידה לאורך החיים. לשם כך בבתיה"ס היסודיים בעיר יוצרים סביבה לימודית תומכת, מכבדת וביטחונית, המאפשרת לתלמידים לחקור את עולמם הפנימי ואת יכולותיהם האמיתיות.
המחנכות והמחנכים יוצרים דיונים וסיטואציות המזמנות את התלמידים להתלבט בסוגיות מוסריות, לפתח מצפן ערכי ולגבש עמדות ערכיות מנומקות.
בחינוך היסודי פ"ת אנו מקדמים מערכת חינוך איכותית עשירה ומגוונת הנותנת לכל הילדים הזדמנות למידה שווה. אנו מאמינים כי מערכות החינוך הטובות ביותר הן אלו המשלבות בין הוגנות לאיכות ומספקות לכל הילדים הזדמנויות הוגנות ללמוד ולהתפתח (על פי ה-OECD1) ללא קשר לרקע הכלכלי-חברתי-מגדרי שלהם.
כדי להבטיח הוגנות הלכה למעשה, נקטנו בחינוך היסודי בפתח תקווה צעדים מגוונים. ראשית, פיתחנו והכנסנו תכניות לימודים מגוונות, רלוונטיות ומותאמות תרבותית, אשר ישקפו את המגוון האנושי ללא סטריאוטיפים או דעות קדומות. בנוסף, אנו מקיימים הכשרות מקצועיות למורים בנוגע להוראה הוגנת ומכילה, הכרת צרכים ייחודיים של קבוצות תלמידים שונות, ויישום גישות פדגוגיות רגישות ומונגשות לכלל האוכלוסייה. בנוסף, על מנת לפעול לצמצום פערים בהישגים של לומדים אנו מאפשרים זמן לימוד דיפרנציאלי ללומדים שונים ומגוונים את דרכי ההוראה כדי להתאימן לסגנונות למידה שונים. מערכת החינוך היסודי בפ"ת עובדת בשיתוף פעולה עם חברת Ytek בשיתוף הטכניון לקידום לימודי גיאומטריה בסביבה רובוטית. אנו מפתחים מסלולי האצה לתלמידים מתקדמים במגוון תחומים (מעבר למקצועות הליבה) ולצד זה משקיעים משאבים ייחודיים לתלמידים המוגדרים כתת משיגים, כל אלה כתוכניות תוספתיות מעבר לתוכניות הבית ספריות.
המחנכות והמחנכים יוצרים דיונים וסיטואציות המזמנות את התלמידים להתלבט בסוגיות מוסריות, לפתח מצפן ערכי ולגבש עמדות ערכיות מנומקות.
חינוך יסודי פ"ת מוביל את תפיסת "החינוך על פי אלפא".
אלפא היא תפיסת עולם חינוכית הדוגלת בלמידה וצמיחה בגישה אג'ילית ובתהליכים משתפים ומזמנת חדשנות פדגוגית רשתית במציאות משתנה ובעלת קודים חדשים. חדשנות חינוכית, בעולם משתנה ודינמי, הינה מפתח לקידום הצלחת התלמידים. זוהי ההבנה כי החינוך צריך להסתגל למציאות המשתנה ולאמץ גישות חדשניות לטובת למידה משמעותית ורלוונטית. חדשנות זו באה לידי ביטוי בשילוב טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות בכיתות – כלים דיגיטליים המאפשרים למידה חווייתית, בין-תחומית ומעניינת יותר. אך לא פחות חשוב, חדשנות חינוכית מתבטאת גם בגישות הוראה מגוונות, מבוססות למידת מיומנויות, המעודדות חשיבה ביקורתית, יצירתיות, שיתוף פעולה ועבודת צוות אצל התלמידים. אלפא התפתחה כתרבות עירונית בחינוך היסודי ומעודדת צוותים חינוכיים לפרואקטיביות, לחשיבה ביקורתית ולבחירת מקורות השראה לחדשנות.
"בחינוך על פי אלפא" בתיה"ס בוחרים את האופן בו הם מקדמים את דרכי ההוראה הלמידה המותאמים למאה ה- 21. לאלפא "ערוצי פעולה": אלפא מיזמים, אלפא מו"פ, אלפא מרחבים, קפה אלפא ועוד בכולם מקדמים שיח מקצועי על חדשנות חינוכית הלכה למעשה, תוך עידוד אוטונומיה למנהלות.ים לפתח דרכי הוראה בהן ללומדים יש מרחבי למידה המפתחים לעצמאות ולאופני חשיבה מגוונים.
לתפיסת החינוך על פי אלפא 4 עקרונות פעולה מרכזיים באמצעותם אנו שואפים ליצור מערכת חינוך מתקדמת, מכילה ומעצימה, המטפחת את הפוטנציאל הייחודי של כל תלמיד ותלמידה